Droga ekspresowa S17 ciąg dalszy

Aktualnie kończymy prace brukarskie i zbiorniki zaczęte w zeszłym sezonie na drodze expresowej S17 Lublin-Piaski i towarzyszącej jej infrastrukturze.

Czytaj więcej

Droga ekspresowa S17 – budowana droga ekspresowa WarszawaHrebenne (granica z Ukrainą) w ciągu trasy europejskiej E372. Połączy aglomerację warszawską z Lubelszczyzną i poprowadzi dalej w kierunku Lwowa. Pomiędzy Kurowem a Piaskami odcinek wspólny z drogą ekspresową S12 tworzący główną oś transportową w województwie lubelskim. Na początkowym odcinku (od S8 do A2) droga ma stanowić wschodnią obwodnicę Warszawy (WOW), część ekspresowej obwodnicy Warszawy.

Historia budowy

Lublin Felin – Piaski Zach.

Przebudowa 13,8 km dwujezdniowego odcinka DK12 i DK17 od węzła Lublin Felin (d. Lublin-Witosa) do Piask. W przetargu na budowę tego odcinka wybrano najtańszą ofertę złożoną przez konsorcjum firm: Budimex (Polska) i Ferrovial Agroman (Hiszpania), w wysokości 460 mln zł. Umowę z wykonawcami podpisano 12 listopada 2010 roku, a prace ruszyły w 2010 roku[2]. Oddanie do ruchu wszystkich węzłów – 21 grudnia 2012.

Odcinki istniejące

  • obwodnica Garwolina o długości 12,8 km z dwiema jezdniami (każda z dwoma pasami i 2,5-metrowym pasem awaryjnym oraz 4-metrowym pasem dzielącym), otwarta 26 września 2007,

oraz odcinki oznaczone obecnie jako droga krajowa nr 17:

  • Lublin Felin – Piaski Zach. o długości 13,8 km, oddany do ruchu 21 grudnia 2012 (odcinek wspólny z planowaną S12),
  • obwodnica Piask o długości 4,2 km, otwarta 11 października 2004,
  • obwodnica Hrebennego przy granicy z Ukrainą o długości 2,0 km zbudowana w standardzie jednojezdniowej drogi ekspresowej, oddana do użytku 1 maja 2008.

Odcinki w budowie

W budowie znajdują się obecnie następujące odcinki S17, wszystkie na terenie województwa lubelskiego:

  • Kurów Zach. d. SielceJastków d. Bogucin (24,7 km). Otwarcie ofert na budowę odcinka omijającego Kurów i Garbów odbyło się 21 września 2010[3]. 3 marca 2011 podpisano umowę ze spółką Mota-Engil Central Europe. Planowane zakończenie prac – marzec 2013.
  • Jastków d. Bogucin – Lublin Sławinek d. Dąbrowica (7,7 km) wraz z połączeniem z al. Solidarności w Lublinie – otwarcie ofert na budowę tego odcinka nastąpiło 15 marca 2011, podpisanie umowy 9 czerwca 2011. Planowane zakończenie prac – czerwiec 2013.
  • Lublin Rudnik d. Lublin-LubartówFelin d. Lublin-Witosa (12,8 km), wschodnia obwodnica Lublina od zjazdu na Lubartów (S19) do węzła Lublin Felin. Planowane zakończenie prac – grudzień 2013.

Odcinki planowane

Wschodnia obwodnica Warszawy

W grudniu 2005 został złożony do wojewody mazowieckiego wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na inwestycję (DŚU). W dniu 19 października 2007 r. wydano DŚU na wariant WIIIA, podtrzymaną 24 kwietnia 2009 r. przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (decyzja środowiskowa stała się tym samym ostateczna). Wariant IIIA pokrywa się z planowanym od kilkudziesięciu lat kształtem wschodniej obwodnicy Warszawy.

Fragment DŚU, dotyczący przebiegu przez Wesołą, został w listopadzie 2010 uchylony przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie. Dodatkowo występują problemy środowiskowe w okolicy węzła Zielonka. Wszystko to powoduje, że najprawdopodobniej konieczna będzie zmiana przebiegu trasy[4].

Obwodnica Tomaszowa Lubelskiego

Kolejnym planowanym odcinkiem trasy ekspresowej S17 będzie licząca 9,45 km długości obwodnica Tomaszowa Lubelskiego. W ramach tego przedsięwzięcia planuje się budowę jednej jezdni (jezdnia lewa – wschodnia) oraz dwóch węzłów drogowych – „Tomaszów Północ” na przecięciu z drogą wojewódzką 850 i „Tomaszów Południe” na włączeniu z istniejącą DK 17 – wyjazd/wjazd od strony Hrebennego. Oprócz tego mają powstać co najmniej cztery przejazdy nad drogami lokalnymi.

Dla połączenia obwodnicy z drogą wojewódzką nr 850 (km 1+673) projektuje się węzeł drogowy „Tomaszów Północ”, z przeprowadzeniem drogi wojewódzkiej ponad obwodnicą i włączeniem łącznic za pomocą skrzyżowań. Na przecięciu projektowanej obwodnicy i drogi powiatowej nr 3521 L (km 3+868), zakłada się realizację przejazdu drogowego, w którym droga powiatowa biegnie jak w stanie istniejącym, zaś ponad nią przeprowadzana jest projektowana obwodnica. Na przecięciu projektowanej obwodnicy i drogi powiatowej nr 3543 L (km 5+622), zakłada się realizację przejazdu drogowego nad projektowaną obwodnicą.

Dla włączenia istniejącej drogi krajowej nr 17, stanowiącej wyjazd/wjazd do miasta od strony Hrebennego, proponuje się budowę całkowicie bezkolizyjnego węzła drogowego „Tomaszów Południe” (km 8+312). Drogi niższych klas będą zamykane, a w uzasadnionych przypadkach znajdą kontynuację w nowo projektowanych drogach dojazdowych. W rejonie węzła „Tomaszów Południe” projektuje się dwa przejazdy gospodarcze pod obwodnicą.

Droga znajduje się obecnie na etapie konsultacji społecznych i obecnie (czerwiec 2006) nie jest znana data rozpoczęcia jej budowy.

Ponadto, docelowo w ramach etapu II tzw. „przyszłościowego” planowana jest dobudowa jezdni prawej (zachodniej) wraz z dostosowaniem rozwiązań z etapu 1 (węzły, obiekty inżynierskie).

Inwestycje w latach 2007-2013 w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko

Odcinek Lata realizacji Koszt (w mln euro)
Oś priorytetowa IX Infrastruktura drogowa w Polsce wschodniej
Warszawa (Zakręt) – Garwolin 2009 – 2015 205,00
Garwolin – Kurów 2010 – 2015 229,50
Kurów – Lublin – Piaski 2009 – 2015 615 (2,5 mld zł)

Źródło: Indykatywny wykaz kluczowych i dużych projektów dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko

Źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Droga_ekspresowa_S17#cite_note-2

One Response to “Droga ekspresowa S17 ciąg dalszy”

  1. Franticfan

    Ciesze sie ze znalazlem twoja stronke, teraz jestem tu stalym gosciem, tylko troche ciezko bylo ja znalezc w wyszukiwarce na podana fraze, trzeba ja lepiej wypozycjonowac. Podepnij sobie ja do systemu wymiany linkow i masz pozycjonowanie za darmo, ruch powinienen ci wzrosnac kilkakrotnie jak wbijesz sie na pierwsza strone googla.
    Wpisz sobie w google – seo stronka z seo poradami – tu jest wszystko opisane, napewno ci sie przyda
    pozdro

    Odpowiedz

LEAVE A REPLY

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *